środa, 21 grudnia 2016

piernik świąteczny na już! bez glutenu, cukru i tłuszczu


Święta już za 2 dni! Kto jeszcze nie ma ustalonego świątecznego menu? ;) Jeśli jesteś wśród tych osób kliknij TUTAJ aby poznać wszystkie świąteczne przepisy z mojego bloga :)
W internecie sporo jest przepisów na pierniki, które muszą poleżakować jakiś czas przed Świętami...Jednak, jak wiadomo na to nie ma już czasu, więc dziś mam dla Was przepis na piernik, który nie wymaga tego, aby trzeba było czekać na jego zjedzenie ;) Nadaje się idealnie do jedzenia już od razu po upieczeniu. W dodatku nie zawiera glutenu, tłuszczu i cukru! To co, kto się skusi i upiecze go na Wigilię? ;) Ja na pewno zrobie go ponownie! 










PIERNIK ŚWIĄTECZNY
keksówka o dł. 20 cm


115g mąki ryżowej
100g mąki gryczanej (użyłam mąki ze sklepu Galeria Herbat >>KLIK<<)
70g mąki z ciecierzycy (użyłam mąki ze sklepu Galeria Herbat >>KLIK<<)
15g domowej przyprawy do piernika >>PRZEPIS<< lub całe opakowanie kupnej przyprawy*
170g erytrolu/ksylitolu/nierafinowanego cukru (użyłam erytrolu ze sklepu Galeria Herbat >>KLIK<<)
200g aquafaby (wody po gotowaniu ciecierzycy)**
150ml mleka roślinnego
łyżka octu jabłkowego
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
lyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia

*jeśli kupujecie przyprawę do piernika zwróćcie uwagę na jej skład! Niestety ale większość ma w składzie wypełniacze w postaci mąki pszennej i/lub cukru... :( Dlatego polecam zrobienie domowej przyprawy korzennej, która nie dość, ze jest o wiele bardziej aromatyczna to i wychodzi o wiele taniej! :) 
**aquafaba to woda po gotowaniu ciecierzycy / z puszki po ciecierzycy. Ja użyłam "domowej wody" która została po ugotowaniu ciecierzycy i gotowałam ciecierzycę w małej ilości wody, dzięki czemu uzyskałam gęstą, wręcz galaretową aquafabę i taka będzie najlepsza, ale taka z puszki też będzie OK (możecie ją najwyzej pogotować przez ok. 15-20 minut aby odparować wode i aby była gęstsza) 

Do miski przesiewamy mąki, przyprawę do piernika, proszek do pieczenia i sodę. Mieszamy dokładnie. Następnie dodajemy aquafabę, erytrol/ksylitol/nierafinowy cukier i mieszamy, potem dolewamy mleko roślinne i dodajemy ocet jabłkowy i ponownie mieszamy. Przekładamy masę do foremki keksowej wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy piernik 15 minut w 150*C po czym zwiększamy temp. do 180*C i pieczemy ok. 35 minut. Wyjmujemy i pozostawiamy do ostudzenia na kratce. Po ostudzeniu można posypać go cukrem pudrem lub polukrować (ale wtedy nie będzie już bez-cukrowy ;)). Smacznego! :)



PRZYGOTOWAŁAŚ/EŚ TEN PRZEPIS?
BĘDZIE MI MIŁO, JEŚLI PODZIELISZ SIĘ JEGO ZDJĘCIEM I OPINIA! :)
WYŚLIJ JE NA anytrami@o2.pl
NASTĘPNIE ZDJĘCIE ZOSTANIE OPUBLIKOWANE W SPECJALNEJ GALERII! :)


20 komentarzy:

  1. Chce się rzec, że piernik idealny! :)
    http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda apetycznie! :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy12:12

    aquafarbe ubic i dodac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przepisie nie ma nic o ubijaniu :) Dodajemy ją w płynnej formie.

      Usuń
  5. Smakowicie wygląda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Jest bardzo smakowity :)

      Usuń
  6. Piękny i fajnie wyrośnięty :) Jak z mąki gryczanej to szczególnie musi być pycha :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka gryczana jest super do piernika :)

      Usuń
  7. Yummy! Piernik wygląda świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hej, czy zwykły ocet ewentualnie da radę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam bardziej jabłkowy, ponieważ ma deliaktniejszy smak (i jest zdrowszy :)). Możesz użyć soku z cytryny, ok. 2 łyżek :) Pozdrawiam

      Usuń
  9. Jak ślicznie wygląda, subskrybuję twój kanał i jesteś świetna. Ja na razie jestem wegetarianką,ale pilnuję żeby wszystkie produkty w moim jadłospisie były od zwierząt z wolnych wybiegów, co mieszkając na wsi nie jest aż takie trudne. Pozdrawiam kochana<3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, dziękuję :* I powodzenia dla Ciebie!

      Usuń
  10. Anonimowy15:04

    A próbowałaś upiec piernik z marcepanem? Tzw krajanka

    OdpowiedzUsuń
  11. Anonimowy14:10

    Pretty! This was an extremely wonderful post. Thanks for providing
    this information.

    OdpowiedzUsuń

Co sądzisz o tym przepisie?

INSTAGRAM @plantbasedmartyna